2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. sparotok
9. mt46
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. deathmetalverses
14. tota
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. manoelia
7. mimogarcia
8. samvoin
9. bateico
10. sekirata
Исках първоначално да озаглавя разказа си "Моя живот в Христа", но не би било вярно, защото реалността е повече "ходене по мъките" в търсене на Бога и истината. Това е така, защото съм “човек двоедушен и във всичките си пътища съм неуреден”, от което ни предпазва св. апостол Яков.
Ако трябва да почна от самото начало си спомням, че когато бях 4-5 годишен майка ми за първи път ми спомена за Бога. Представи ми го като страшен и милостив. Аз приех тези думи в сърцето си, но някаква определена вяра не се възроди. Първата ми среща с Христа беше чрез мой колега във военното училище, който беше протестант. Не му беше трудно да ме убеди в истинността на благовестието си - защото съм доверчив човек - и го последвах на проповедите и богослуженията в петдесятната църква (тогава бяха доста по-умерени от сега). Всичко беше нещо ново и много интересно за мен, но с течение на времето започнах да чувствам като скучно и сковано тяхното изповядване на вярата. На приливи и отливи посещавах, честно казано, сбирките и проповедите. Не че сега съм много постоянен православен.
Трябва да отбележа, че усвоих най-характерната черта на западното християнство, а това е гордостта. За това помогна и моята комплексираност и неувереност в себе си, които са пречка в разбирането и постоянната борба за православното смирение. На 27.07.1996 година обаче, по Божи промисъл, с един друг колега тичахме "съвсем случайно" до манастира "Свето Преображение", който се намира наблизо до града и училището. Там игуменът отец Георги отговори задоволително на въпросите ми като отхвърли съмненията ми и ми даде да прочета "Щит на вярата" от Михаил Калнев. Следващата книга беше "Вяра, Надежда и Любов" на архимандрит Серафим. И след няколко беседи над мен беше извършено свето Кръщение на 12.01.1997г. в църквата на манастира.
За първите си стъпки като православен християнин мога да кажа, че бяха доста вьлнуващи. Правилно или не, но при първите ми причастявания с Христа изповедникът ми благослови след това да се изповядвам и пое греховното ми бреме върху себе си. Животът ми особено не се промени, защото ми липсваше воля и вяра. Въпреки, че Бог ми намери прекрасни приятели, студенти и богослови, с които посещавахме храма "Свети Никола" в Търново.
Започнахме да спорим в свободното си време с колегата, който ми благовести и остана верен на протестантството. Споровете ставаха пред колегите в междучасията и те се включваха понякога в тях. Преди това всички бяха против нашите становища като цяло, но постепенно взводът ни се раздели на две, колкото за “сеира”, не че промениха начина си на живот и мислене. И на протестантите, и на по-изразено вярващите православни курсанти се гледаше с особен поглед. Възприемаха се и все още се възприемат за странни и ограничени хора.
Не живеех (и все още не живея) достоен християнски живот, но много духовни книги четях. Носех ги със себе си и в къщи, а това създаваше пререкания с родителите ми, които са потомци на ислямизирани българи. Не са много вярващи, но виждаха в промяната на изповеданието ми предателство и скъсване с родовите корени без да знаят, че прадедите им преди около 3-4 века също са били православни християни. Успях - Слава Богу! - да възприема в Църквата по - малката си сестра, която сама прояви интерес и желание да се кръсти.
След завършването на училището ме разпределиха в граничния гарнизон Ивайловград. В началото на този труден период от живота ми живях далеч от храма и енорията, докато не отидох на вечерня. Свещеник Здравослав ме стресна отначало с добросамарянските си убеждения, които вече не изповядва. Привлече ме за помощник, защото богомолците бяхме малко, а мъжете и младите хора още повече липсваха. С много последствия беше общуването ми с единствения клирик и помощник на отчето. Беше завършил семинарията и пребивавал за няколко месеца на Атон, където не бяха успели да го излекуват от прелестта му. Тази духовна прелест се предаде и на мен. Нямах представа какво става, но гордостта ме съсипа. Бях благочестив, но само на пръв поглед, защото тщеславието изяждаше всичко и не ми позволяваше да съзнавам и изповядвам добросъвестно и чистосърдечно прегрешенията си! А паденията ставаха по-големи и по-големи! Имаше голяма злоба в сърцето ми и осъждах параноично, бих казал, ближните си. Няколко пъти изпадах в депресия и отчаяние през тези три години. Роптаех срещу Бога дори, а не виждах и не осъзнавах, че смирението и покаянието са верният път към Бога! Мисля, че огромното страдание и униженията ме отрезвиха и приятелството с едно младо благочестиво семейство “старостилци” ме измъкнаха от блатото на заблудата. Започнах да съвместявам духовния си живот с другите елементи от живота си.
Вече съм на друго място и в друга среда. С повече деятелност - физическа и умствена, се чувствам по-нормален човек. Осъзнавам по нов начин законите на духовния живот с вяра, надежда и любов. Надявам се скоро да започна да живея пълноценен християнски живот. Каквато и да е Божията воля за мен, ако реша твърдо да я следвам, залогът за спасението на душата ми и готовността й за Рая е един - честото причастяване със Тялото и Кръвта Христови!
П.П.“Стремежът да бъдеш нравствен е истински само тогава, когато не е подкрепен от облаги и не се опира на обяснения и обещания. Именно това и отрича врагът: способността на хората да следват доброто безкористно, водени единствено от любовта” – Евгений Новицки.
05.12.2007 г.