2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. kvg55
6. mt46
7. wonder
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. deathmetalverses
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. vidima
7. dobrota
8. bojil
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
Архим. Василий Гондикакис е гръцки богослов, роден през 1936 г., бивш игумен на светогорските манастири Ставроникита (от 1968 до 1990 г.) и Ивер (от 1990 до 2005 г.). Понастоящем се подвизава в скита към Иверския манастир на Атон.
Объркването е всеобщо. Всичко е поставено под заплаха. Много неща се сриват и погиват. Докато виждаш едни да бягат, за да спасят, други идват, за да плячкосват. Народът более и страда, но не се разочарова. Той се радва и весели дълбоко в себе си, защото съществува решение. Може да се намери начин и място за покой за подложения на изпитания народ.
Той живее и се радва заедно „с всички светии”, укрепяван от литургичния живот и благодат, която се принася на верния народ.
Защото съществува такава тревога да се намери решение, в същия момент, в който съществува ясно решение. То е до нас и го живеем.Тръгваме да решаваме решени проблеми. Ние се оказахме неуки и неподготвени в нашата страна и урок. Търсим помощ там, където сме длъжни да я предложим.
Тръгваме да изберем немощната логика и схоластика на Запада, докато вечно живото и умонепостижимото се е въплътило в нашия живот. То ни се принася като благословение и чрез него се спасяваме, бидейки освободени.
Нашият народ чувства, че сред бурята на заплахите и сред потока на предлаганите решения съществува нещо безмълвно и неподвижно. То управлява всичко, с увереността, която ти дава покой.
Сред вавилонския плен на смущението и грохота на светския шум „тайната на беззаконието вече действа” и очевидно властва по впечатлителен начин. В същото време безшумно и тайно се свещенодейства тайната на спасението.
Докато всички кипи и кипи сред развоя на процесите, заплахите и объркванията, в същото време всичко е спокойно, с решени проблеми.
Едновременно с това чувстваш, че във всичко съществува нещо свещено и пресвято – неопровержимото превъзходство на Божията сила, която още днес дава сигурност на верните за вечността. И чрез тях на целия свят.
Тази сила остава извън всяка паника, не се намира в границите на действителността, нито в периферията на някакви индивидуални схаващия, а в сърцето на събитията, в сърцето на верния народ. Тя държи невидимо юздите и направлява всичко, докато мнозина известни и официални хора са объркани и търчат напред-назад.
Съществува едно свещено ”богатство”, нерушимо и нетленено, което не е „от този свят”, което спасява хората на Изток и на Запад. Една сила, която „в немощ се проявява”. Тя, бидейки въплътена любов, е преобразила живота и разхубавило литургично смъртта, защото я е отменила.
Ние не сме изоставени и незащитени, длъжни да импровизираме, падайки жертви на капризните движения на паниката.
Нещо е предшествало и се е въплътило като благословено присъствие, което подкрепя подложения на изпитания човек без да му отнема свободата и да го лишава от възможността да участва в болката и трагедията на историята. Нещо истинно, чиято автентичност се явява сега, когато всичко е поставено под заплаха.
Когато тези, които търсят да намерят решения на целия проблем с ума си, са загубени и замаяни, „уповаващите се на Господа” живеят мира на Истината.
Когато след страданията на Господ всички- книжници и фарисеи - били сигурни, че въпросът „с Онзи Изманик” е приключил - Той бил осъден, разпнат и погребан – тогава Възкръсналият Господ се явява при затворени врати и дава мир на ужасените ученици. И сега, сред този хаос и разпад, верният народ чрез Църквата по тайнствен начин приема мира на божествено просветление, което утвърждава сърцата на уповаващите се на Господа.
Тези, които се представят за силни и спасители, дълбоко в себе си са окаяни и имат нужда от спасение. И други, които се представят (и го чувстваме) за врагове, които ни заплашват и искат да ни унищожат, ни правят добро. И те самите имат нужда от благословението и любовта на Богочовека.
Въпросът е да живееш в благодатта на Православната Църква, за да се радваш на живота и смъртта...
Сега е различно. Нашата многонационална държaва крие в сърцето си божествено богатство, Православната Църква, която сред огъня на окончателното изпитание гори и като тамян предава благоуханието на облекчението и на духовната свобода, която спасява човека, дарявайки му нови възможности, които го отвеждат на друго равнище. Те разхубавяват неговата радост и скръб, свобода и плен, живот и смърт.
В период на разлагане на държавата виждаме явяването на небесното съчетаване и хармония. Във време на разпад виждаме събитието на Възнесението и укрепването на уповаващите се на Господа...
Откъс от книгата „Απολυτίκιον, Νυν πάντα πεπλήρωται φωτός”, превод: Константин Константинов